Мої доробки

Година спілкування : «Наш стяг – пшениця у степах під голубим склепінням неба»
          Мета:розширити знання дітей про історію та значення державного прапору; формувати національну свідомість школярів;розвивати вміння висловлювати аргументовано власні думки; виховувати почуття любові до своєї землі,повагу до державної символіки.
          Обладнання: Державний прапор України, Конституція України,Указ Президента України про День Державного Прапора.

Хід заходу
І. Вступна частина.

1. Організаційний момент.
Перевірити готовність дітей до роботи.
Привітання.

2. Мотивація пізнавальної діяльності.
         Це – наша рідна земля, наша Україна. Кожна країна світу обов'язково має свої символи. А що означає слово «символ»?
         Символ – це предмет, який характеризує державу, відображає її побут, традиції, господарювання, історичне минуле, прагнення народу.
          У статті 20 (розділ 1) Конституції України записано: «Державними символами України  є Державний Прапор України, Державний Герб, Держаний Гімн України». Символіка – своєрідна візитна картка країни, вона ніби представляє її, підтверджує її існування. Прапор України – перш за все символ вільної країни.
Ми повинні вияснити що символізує та уособлює державний прапор . Це повинен знати кожен бо ці знання дають змогу по іншому сприймати і розуміти  значення державного прапору.
3.Актуалізація пізнавальної діяльності.
-  Що уособлює для вас Державний Прапор України?
-   Чому кожен із нас повинен шанувати державний прапор?
ІІ.Основна частина.
Вихователь.
          З глибини віків дійшла до нас ось така легенда. Жила собі жінка. І мала вона трьох синів. Сини зростали чесними, сміливими, дуже любили свою неньку і готові були віддати за неї своє життя.
          Виросли сини і розійшлися по світах, прославляючи свою матір. Найстаршому мати подарувала на згадку про себе золоту корону з трьома
промінцями. Корона зігрівала людей, вела вперед. За цю трипроменеву корону люди дали першому синові ім'я Тризуб.
          Середньому сину мати дала в дорогу блакитно-жовтий одяг. Сміливий і сильний був середній син, і прославив він свою матір добрими звитяжними
вчинками. Люди запам'ятали його і назвали Прапором.
          А найменший син отримав у дарунок від матері соловейків голос. І де б він не був, усюди лунала його дзвінка урочиста пісня. За цей голос і величний спів люди дали йому ім'я Гімн.
          Так і донині по всьому світу золотий тризуб, синьо-жовтий прапор і урочистий гімн прославляють рідну неньку-Україну.
          Запитання.
          Якими рисами володів середній син? ( Відповіді дітей)
 Вихователь.    
 А тепер давайте з'ясуємо, яку роль відігравав прапор у різні часи.
Історичний екскурс.
          Прапор, як засіб сигналізації, відомий з античних часів. Найчастіше це був шматок тканини, прив'язаний до списа чи держала і вказував місце збору
воїнів. Наші пращури обожнювали прапори, освячували їх і вірили, що вони у воєнний час найсвятіші від усіх ідолів.
           Державним прапором України з 28 січня 1992 року визнаний прямокутній стяг із двох різнорівневих горизонтальних смуг: верхня – синього,а нижня – жовтого кольорів. Ці барви були символічними для Київської  Русі ще до прийняття християнства. Після хрещення держави вони були освячені образом животворного Хреста . За добу татаро – монгольської навали  ця символіка зникла . Але згодом вона відродилася в церковних оздобах та гербах українських міст. Майже всі вони були облямовані жовто – блакитними кольорами . Із ХVІІІ століття з блакитного полотнища вироблялися всі полкові і сотенні козацькі прапори  Війська Запорізького. Жовтого кольору наносили хрест,зорі,зброю або постаті святих.
Запитання.
Де спочатку найчастіше використовували прапори?
А чому саме синьо-жовті кольори є основою прапора? (Відповіді дітей)
Вихователь.
         Жовтий колір – це колір пшеничного поля, колір хліба, зерна, що дарує життя всьому сущому на землі. Жовтий колір – це ще й колір жовтогарячого сонця, без лагідних променів якого не дозрів би, не заколосився б життєдайний хліб.
          Синій колір – це колір ясного, чистого, мирного неба. А невже без живлющої матері-води визрів би, заколосився б хліб? От вам і ще один блакитний колір – колір цариці води.
          Сьогодні синьо-жовтий прапор майорить на всіх державних установах
України, під ним ходять у моря-океани українські пароплави. Стрімко злітає це полотнище і на різних спортивних змаганнях, коли на п'єдестал пошани підіймаються українські спортсмени,і коли воно розвівається то ніби гордо промовляє, всьому світу: «Є у світі Україна!»
       Для нашої, залитої світлом країни, жовтий і синій кольори були і є найбільш підхожі. Це чудесно зрозумів наш простий український народ, вимальовуючи свої хати спершу в синє, а з затилля в жовте. Ці кольори давали народові любов до природи, яку він бачив сам в жовтій і лазуровій окрасці: золотистий степ, синє небо, синє море, ріки з жовтими очеретами і рудими скелями.
    Одна з версій щодо давньої української традиції поєднання жовтого й синього кольорів . Згідно з нею, слово «хохол», яким дехто зневажливо називає українців, - монгольського походження «хох» - означає синій, голубий, небесний, «улу» - жовтий. Кінцева голосна редукується – маємо теперішнє звучання – хохол.
 Багато складено віршів про державний прапор де чудово описано цей символ його значення, те що він собою уособлює.  Прослухаємо наступні вірші.
Учениця
 Державний прапор України –

Це стяг із двох подовжніх смуг.

Він символ вільної людини,

У ньому український дух!

 У синім – небо Батьківщини,

Його безкрайність і блакить,

                                                         
І вище нього, Україно,

Хай пісня нації летить!

У жовтім кольорі – колосся,

Багатство нашої землі.

Щоб у достатку всім жилося,


                                               
І в люднім місті, і в селі.

Нехай він нас завжди єднає,

Його із гордістю несуть.

А світ, побачивши, впізнає:

Під стягом Українці йдуть!
Запитання :
Що собою символізує  синьо – жовтий прапор? (Відповіді дітей)
  Учень
Синьо-жовтий прапор України –
Це безхмарне небо, синє-синє,
А під небом золотіє нива,
І народ – і вільний, і щасливий.
Прапор, як святиню, любі діти,
Треба шанувати й боронити.
Прапор – символ нашої держави,
Він для всіх ознака сили й слави.
Запитання.
Чи є нашим обов’язком шанувати і боронити прапор? Що це означає? (Відповіді дітей)

Фізкульт хвилинка. Трава – низенька-низенька,

        Присісти.

Дерева – високі-високі.

         Встати і потягнутися.

Вітер дерева колише, гойдає,

То вправо, то вліво хитає,

 То вперед, то назад

         Нахили тулуба вліво-вправо, вперед-назад.

То вниз пригинає.

Птахи летять, відлітають,

         Помахи руками, як крилами.

А учні тихенько за парти сідають

І (назва предмету) вивчають.
Вихователь.
 Український прапор є унікальним і наша наступна рубрика в цьому вас переконає. Прослухайте інформаційне повідомлення і з верніть увагу в чому ж проявляється унікальність прапору України.

Інформаційна хвилинка
Колірне сполучення, синьо-жовте, обумовлене Конституцією, має точно
дотримуватися. Колірний різнобій неприпустимий. Тим паче що таке колірне рішення прапора по-своєму унікальне. Найпоширеніший колір смуги прапора — червоний. На європейських прапорах він поданий у 91% випадків. Білий

— 64%; синій — 42%; жовтий — 21%; зелений — 12%; чорний — 7% і блакитний колір — теж на 7% прапорів Європи. У світі всього 10 прапорів мають дві горизонтальні смуги. З них чотири мають червоний і білий кольорі, два — червоний і синій, по одному — червоний із чорним або зеленим. І лише державні прапори України та Сан-Марино мають унікальне колірне сполучення, відповідно, синьо-жовте і біло-блакитне. Та якщо ми звернемося до недавньої історії Австро-Угорщини або сучасних Австрії та
Німеччини, то серед земельних прапорів ми зустрінемо і синьо-жовті. Запитання:
Чи є наш синьо – жовтий прапор унікальний.
Чи можна назвати його візиткою України? (Відповіді дітей)

Вихователь.
Сьогодні наш прапор майорить на вершинах Гімалаїв ,

Ельбрусу і Кіліманджаро , а жовто - блакитна барва , як Укра-

їнська національна символіка , утвердилась на всіх материках

планети.

Завдання.
      Подумайте  де б ви хотіли б побачити рідний стяг. Поясніть свій вибір.
Вихователь.
Прослухайте вірш про прапор його колірне забарвлення та те ,що  символізує кожен із кольорів.

НАШ ПРАПОР
Небеса блакитні
Сяють з глибини,
А пшеничні й житні
Мерехтять лани.

Образ цей не зблідне,
Хоч минуть жнива.
Це знамено рідне –
Злото й синява.

Прапор наш, як літо,
В сонці майорить.
По долині – жито,
По горі – блакить.

Прапор наш – не битва,
Не рушничний дріб:
По горі молитва,
По долині – хліб.
Вихователь.
Наступна наша зупинка присвячена роботі з документом. Ви повинні прочитати уривок з указу Президента України про День Державного Прапора України та дати відповіді на запитання.



                           

                         Указ Президента  України

               Про День Державного Прапора України

        { Із змінами, внесеними згідно з Указом Президента
          N 602/2009 ( 602/2009 ) від 07.08.2009 }


     На вшанування     багатовікової     історії      українського
державотворення, державної символіки незалежної України та з метою
виховання  поваги   громадян   до   державних   символів   України
п о с т а н о в л я ю
 1. Установити в Україні День Державного Прапора України, який
відзначати щорічно 23 серпня.

    2.  Кабінету  Міністрів  України,  Раді  міністрів Автономної

  Республіки Крим,  обласним,  Київській та Севастопольській міським
державним    адміністраціям    за    участю    органів   місцевого
самоврядування забезпечувати:

     здійснення комплексу урочистих  заходів  зі  святкування  Дня
Державного Прапора  України,  зокрема  проведення щороку 23 серпня
о 9 годині офіційної церемонії підняття Державного Прапора України
в містах Києві та Севастополі, обласних та районних центрах, інших
населених пунктах України,  за участю діячів  науки  та  культури,
представників  міжнародних,  громадських,  релігійних організацій,
політичних партій;

     організацію в  рамках  святкування  Дня  Державного   Прапора
України роз'яснювально-просвітницьких заходів, присвячених історії
Державного Прапора України та інших  державних  символів  України,
тематичних конференцій, круглих столів тощо.
{ Стаття 2 в редакції Указу Президента N 602/2009 ( 602/2009 ) від
07.08.2009 }


Запитання.
Коли відзначається день прапора ?
Що визначається цим указом? (Відповіді учнів)

 ІІІ. Заключна частина.
Запитання.
Що собою уособлює прапор України?
Чому кожен з нас повинен шанувати державний прапор? (Відповіді учнів)


Анкета думок "Що таке порядність?"

Тема «Що таке порядність?»


     Мета: формувати в підростаючого покоління моральні чесноти,шляхетність,почуття милосердя,виховувати морально-етичні норми життя. закріплювати уявлення дітей про такі етичні норми як обов'язок і відповідальність, дисципліна і т. ін.; вчити відповідально ставитися до навчання, виконувати доручення; привчати цінувати своє слово; розвивати вміння аналізувати свої вчинки; виконувати почуття правової самосвідомості.

Обладнання: картки із завданнями, малюнки.

Форма роботи : Анкета думок.

Хід заняття

І. Вступна частина.
1.  Організаційний момент.
Привітання.
Перевірити готовність дітей до роботи.
2.Повідомлення теми та мети заходу.

3.  Актуалізація пізнавальної діяльності.
Вихователь. Людина - найчутливіша істота на Землі. Її думки, почуття, стан душі й досі залишаються загадкою. Хтось з письменників сказав такі слова: «Усі ми до тих пір люди, поки хочемо стати кращими». Дійсно, не знайдеться такої людини в світі, яка б не намагалася стати кращою, забезпечити гідні умови для свого існування.Кожен з нас повинен мати такі риси характеру, як людяність, порядність. Це елементарні риси, що стають особистим моральним багатством людини. Дати точне визначення позитивної чи негативної особистості неможливо, бо кожен є індивідуальністю, єдиним у світі.
     Робити добро іншим — обов'язок будь-якої людини. Бо, здійснюючи добрі вчинки, вона возвеличує себе у власних очах. «Роби добро, та не чекай винагороди, ані результатів. Йди далі і знову чини добро»,— цим принципом повинен керуватися кожен з нас.
Відомий педагог В. Сухомлинський відзначав: «Перевіряйте свої вчинки свідомістю: чи не чините ви зла, незгод людям своїми вчинками. Робіть так, щоб людям, що вас оточують, було б краще...».
Таким чином, кожне бажання, слово, дію необхідно зважувати, щоб виступати добротворцем по відношенню до оточуючих.
4. Мотивація пізнавальної діяльності.
Вихователь.Що ж таке  порядність? В чому полягає їі суть? Це питання досліджував наш експерт …
(Слово експерта)
Експерт . Порядність — моральна якість людини. Порядна людина завжди дотримується своїх обіцянок і не завдає умисної шкоди оточуючим.
Порядність як моральна якість є категорією етики і входить у ширше поняття етичного добра.
Порядність — це почуття і усвідомлення людиною (людністю) причетності та відповідальності стосовно долі інших людей.
    У кожному конкретному випадку це поняття визначає зміст певних вчинків через протиставлення порядності і непорядності. При цьому критеріями слугують суспільні норми оцінки людських дій. Порядна людина є безпосереднім носієм та суб'єктом загальних суспільних цінностей — добра, краси, правди, виявляє себе гідною, достойною, чесною. Як правило, людську порядність вбачають у конкретних позитивних вчинках: відповідальності за долю інших людей, особистій причетності до суспільного життя.
      Основою порядності людини є її здатність усвідомлювати суспільство як непересічну умову свого існування, тобто найвищу цінність життя. Тому людська порядність обов'язково відбиває життєву, творчу позицію особи — безпосереднього суб'єкта суспільного життя. І навпаки, непорядна людина являє собою руйнівну силу і для суспільства, і для самої себе.
    Зрозуміло, далеко не кожна людина досягла такого інтелектуального розвитку, що    спроможна розуміти та відчувати суспільство як головну умову свого буття. Порядність здебільшого пов'язана з певним рівнем розвитку розумових здібностей, бо потребує уявлення про таку причину власного буття, яку можна усвідомити лише за допомогою мислення. Достатній рівень розвитку мислення та розумових здібностей для осягнення властивостей буття визначають як інтелігентність.
Запитання.
  1. Що таке порядність?
  2. Назвіть критерії порядності.
  3. Чи згодні ви з тим , що порядна людина – творець, а непорядна – руйнівник.
ІІ. Основна частина.
 Вихователь. Зрозуміло, що порядність — це одна із гарних рис людини. Добре, коли людина є порядною. Але, що це таке — порядна людина? Якою вона повинна бути? Чому одну людину ми називаємо порядною, а іншу — непорядною?  Чи існують вікові та соціальні обмеження?
 Орієнтовні відповіді дітей.  Мені здається, що порядність не залежить від віку чи освіти людини. Порядним може бути і маленький хлопчик, і дорослий академік, і старий дідусь.  Порядна людина ніколи не зможе образити, відштовхнути, ударити іншу людину. Вона не залишить у біді, вона не допустить несправедливості. Порядну людину не треба кликати і просити допомогти, вона сама поспішить на допомогу. Порядна людина є сміливою. Така людина зможе висловити свою точку зору, якщо навіть вона не збігається із думкою оточуючих. Порядна людина вміє сказати негіднику і хаму правду в очі. І все це порядна людина зробить, не чекаючи винагороди, подяки, похвали. Просто така поведінка притаманна їй, і інакше себе поводити вона не може. 
Саме таку людину я вважаю порядною. 
Вихователь . Перегляньте будь-ласка малюнки які знаходяться у вас на партах і поясніть де люди вчинили порядно, а де повели себе непорядно. Поясніть.
Відповіді дітей.

Фізкульт хвилинка
Раз, два – всі присіли,

Присісти.

Потім вгору підлетіли.

Підстрибнути.

Три, чотири - нахилились,

Нахиляння тулуба вперед.

Із струмочка гарно вмились.

Імітація умивання.

П'ять, шість – всі веселі

Крутимось на каруселі,

Покрутитися навколо себе.

Сім, вісім - в потяг сіли,

Ніжками затупотіли.

Затупотіти ногами.

Дев'ять, десять - відпочили

І за парти дружно сіли.



Вихователь. Давайте разом спробуємо заповнити таблицю «Якості порядної та непорядної людини»
Порядна людина
Непорядна людина
Добра, відверта, чесна, ввічлива, скромна, стримана, привітна, чуйна та ін.
Зла, жорстока, скупа, брехлива, ненадійна та ін.

Вихователь.  А зараз я пропоную вам,захистити свої ідеї. Ви отримуєте картки із афоризмами відомих мислителів . У вас є 2-3 хвилини для обговорення ,а потом необхідно пояснити  як ви їх зрозуміли.
 Технологія «Захист ідеї»
Робота проводиться в парах. Роздаються картки з афоризмами видатних мислителів в яких йдеться про критерії порядності. 2-3 хвилини йде обговорення, потім діти зачитують висловлення, пояснюють, як їх розуміють.
Краще будь простий та чесний, чим розумний і брехливий.
Найбільша образа, яку можна заподіяти чесній людині, - це запідозрити його в нечесному.
Мені приємно, коли мене називають чесною людиною.
Ось би порядність та в порядок речей!
У цьому і буде мені користь - зберігати в собі людину чесну.
Щирість - джерело всякої геніальності.

Вихователь. Робота над оповіданням «Федько халамидник»  
В основі твору лежить конфлікт, який трапився в дитячому середовищі: через непорядну поведінку одного хлопчика помер інший, але подібна ситуація могла б статися й серед дорослих. На «дитячому» матеріалі письменник порушує далеко не дитячі проблеми вірності в дружбі й товаришуванні, порядності. Ці проблеми автор розкриває через два центральні образи оповідання - Федька й Толі, через майстерний аналіз їхньої психології та вчинків. Федько й Толя в оповіданні протиставлені. Ваше завдання дати характеристику головним героям та зробити висновок про те , що хотів сказати нам автор.
              Запитання.
  • Дайте характеристику головним дійовим особам.
  • Які риси людини змалював автор.
-     Яким на вашу думку виросте Толик?
        -     Чи варті такі жертви з боку Федька?

ІІІ. Заключна частина.
Запитання .
  1. Як ви вважаєте чи легко бути по життю порядною людиною?
  2. Що корисного в життя людини може принести порядність?
  3. Чи готові ви стати порядними заради ближніх, для того аби зробити світ кращим?

Вихователь. Неможливо стати порядною людиною без кропіткої роботи над собою. Важливо контролювати не тільки свої вчинки, а й думки. Щоб не рахуватися, а дійсно бути порядною, потрібно намагатися привносити в світ любов, творення, гармонію, трепетно ​​уберігаючи його від негативу. Але хіба на нашій планеті можуть жити абсолютно безгрішні, ідеальні люди?
Напевно, справжня порядність  полягає в тому, щоб жити своїм розумом, своїм власним серцем, а не нав'язаними стереотипами, оскільки не можна бути чесним з оточуючими, якщо знаходишся не в ладу з самим собою.

Немає коментарів:

Дописати коментар