вівторок, 17 листопада 2015 р.


«Добра людина та, що робить добро,
чи та, що не робить зла?»
Мета:  інформування учнів про моральні цінності, виховання почуттів    
співпереживання, жалю, милосердя, співчуття, формування свідомого ставлення до людських чеснот, показ величі та краси добра, виховання справжньої людської радості – творення добра для інших, сприяння розвитку творчих здібностей учнів та участі  їх у благодійній діяльності.


Обладнання: картки з анкетою, крилаті вислови та цитати про добро.

Форма заходу: година спілкування.

Хід заходу

ІІ. Вступна частина.
1. Організаційний момент
 Вітальне слово вихователя.
Перевірка готовності до роботи.

2. Оголошення теми та мети роботи.
         Побажавши один одному добра, ми разом із вами полинемо у прекрасний  світ. У нас сьогодні незвичайна відкрита виховна година на тему: «Добра людина та, що робить добро, чи та що не робить зла?».Нехай вона усім принесе задоволення від дуже потрібної роботи. Ми поговоримо про добро, зокрема про те, як воно народжується і хто його творець; про те, як прекрасно і корисно творити добро. І червоною ниткою через всю виховну годину стануть прекрасні рядки вірша.


Людина починається з добра,
Із ласки і великої любові,
Із батьківської  хати  і  двора,
З поваги,  що звучить у кожнім слові.

Людина починається з добра,
Із світла, що серця переповняє,
Ця істина, як світ, така стара,
А й досі на добро нас надихає.

Людина починається з добра,
З уміння співчувати, захистити –
Це зрозуміти всім давно пора,
Бо ми прийшли у Світ добро творити.




3. Актуалізація пізнавальної діяльності.
Запитання
·        Що таке добро?
·        Що на вашу думку у світі більше добра чи зла? Від чого це залежить?


4. Мотивація навчальної діяльності.
Вихователь.
Людина - найчутливіша істота на Землі. Її думки, почуття, стан душі й досі залишаються загадкою. Хтось з письменників сказав такі слова: «Усі ми до тих пір люди, поки хочемо стати кращими». Дійсно, не знайдеться такої людини в світі, яка б не намагалася стати кращою, забезпечити гідні умови для свого існування.Кожен з нас повинен мати такі риси характеру, як людяність, порядність. Це елементарні риси, що стають особистим моральним багатством людини. Дати точне визначення позитивної чи негативної особистості неможливо, бо кожен є індивідуальністю, єдиним у світі.Робити добро іншим — обов'язок будь-якої людини. Бо, здійснюючи добрі вчинки, вона возвеличує себе у власних очах. «Роби добро, та не чекай винагороди, ані результатів. Йди далі і знову чини добро»,— цим принципом повинен керуватися кожен з нас.Відомий педагог В. Сухомлинський відзначав: «Перевіряйте свої вчинки свідомістю: чи не чините ви зла, незгод людям своїми вчинками. Робіть так, щоб людям, що вас оточують, було б краще...».Таким чином, кожне бажання, слово, дію необхідно зважувати, щоб виступати добротворцем по відношенню до оточуючих.

ІІ. Основна частина
Слово вихователя.
Не бійтеся бути добрими – не бійтесь віддавати іншим тепло своєї  душі. Добро, наче казковий горщик із кашею: чим більше  віддаєш, тим більше залишається. Учіться робити добро і розуміти тих, хто робить його вам. Про добру людину кажуть, що вона красива душею. Не обов’язково, щоб у неї було гарне обличчя, вишуканий одяг, але до неї тягнуться інші люди, як до світла.
Якщо людина добра, то з нею хочеться частіше спілкуватися, її всі люблять.
Яку людину називають доброю?
Щоб бути справжньою людиною, ти повинен бути добрим, щедрим, милосердним, інтелігентним, вихованим, гідним того, щоб жити на планеті Земля. І прожити це життя так, щоб тобі не було соромно за прожиті тобою роки, - прожити з гідністю. Люди різні, але для кожної людини на планеті Земля повинно бути одне правило: треба прожити життя з гідністю. Це значить – «залишити після себе добрий слід на землі», тоді про тебе пам’ятатимуть і згадуватимуть хорошим словом.

Ø Що значить бути людиною?
·        Орієнтовні відповіді дітей.
·        Бути благородним.
·        Горіти заради іншого так, як горить свічка.
·        Бути надією для будь – якого подорожнього.
·        Допомагати іншим, турбуватися один про одного.
·        Допомагати кожному в біді.
·        Своїми справами примножувати кількість щасливих людей на Землі.
·        Не бути слабкодухим, безпринципним.
·        Не бути байдужим.
·        Мати в душі святині та істини, яким уклоняються справжні люди всього світу.

Ø Кодекс громадянина –  добро творця.
·        Вчимося шанувати працю, бачити внутрішню красу.
·        Будьмо завжди толерантними, совісними, порядними, культурними, турботливими, справедливими.
·        Поспішаймо робити добро.
·        Вчимося бути патріотами  своєї Батьківщини.
·        Залишимо  після  себе світлий  слід на землі.


Ø Народна мудрість.
Добро i зло
В українськiй народнiй творчостi яскраво вiдбитi добро i зло, прекрасне i потворне, корисне i шкiдливе.
У народi поняття Добра i Зла пов'язувалися з такими важливими категорiями, як людина, рiд, дiло, розум, доля, душа, серце та iн. У стародавнiх iменах Доброслав, Добромисл не випадковою є перша частина добро. Називаючи так дiтей, батьки вiрили, що у них буде добра, свiтла доля. У стародавнiх колядках, побажаннях, примовках люди зичили один одному саме Добра.
Коли зустрiчались, казали: 
"Доброго здоров'я!" 
"Добрий вечiр!"
 
"Дай, Боже, час добрий!"
Коли були у гостях, то прощаючись теж зичили тiльки добра: 
"На добро!" 
"У добрий час!"
Iснував звичай платити добром за добро, i хто його порушував, пiддавався загальному осудовi. У народних казках тi герої, що чинять саме добрi справи, завжди одержують винагороду, досягають бажаного. Так високо оцiнювали люди Добро!
У народi iснували десятки прислiв'їв, пов'язаних з поняттям Добра: 
"Темного лугу калина, доброго роду дитина" 
"Лихий доброму попсує"
 
"Лихо не без добра"
Одним iз найстрашнiших прокльонiв був вислiв "Бодай тобi добра не було!". Лагiдну людину називали не iнакше як "добродiй", це слово стало в українцiв формою шанобливого звертання. А увечерi, прощаючись, ми кажемо: "На добранiч!".
Усна народна творчiсть розглядає Добро i Зло як антиподи, вiддаючи беззастережну перевагу першому.
Наприклад: 
"Добре роби, добре й буде" 
"Хто людям добра бажає, той i сам має"
 
"Добре дiло роби смiло"
 
"До доброї криницi стежка утоптана"
 
"Добрий чоловiк - надiйнiше кам'яного мосту"
 
"Вiд добра не шукають"
 
"Все добре переймай, а зла уникай"
 
"З добрим поживеш - добре й переймеш, з лихим зiйдешся - й свого позбудешся"
Водночас Добро i Зло нинi - це моральнi категорiї, в яких даються позитивна i негативна оцiнка людям, явищам, подiям тощо. Добро розглядають як морально-позитивне у мотивах дiяльностi людини, суспiльствi, а зло - негоже, негативне. Протягом багатовiкового розвитку iсторiї Добро i Зло пояснювали як вiд природнi, незалежнi вiд людини сили, як вираження емоцiй людини, як iсторичнi поняття, що мають конкретний змiст i вiдображають реальнi умови життя у суспiльствi.
З давніх – давен стосунки між людьми, взаємопідтримка, доброта, милосердя були основними в житті. Про це народ висловлювався в усній народній творчості.

Ø Конкурс "Народна мудрість”. Закінчіть прислів’я. 

Бджола не жалить (добру людину).
 
Життя дане на (добрі справи).
 
Добре діло (роби сміло).
 
Зло вмирає, а (добро не пропаде).
 
Добрий чоловік – (надійніше кам’яного мосту).
 
Добре довго (пам’ятається).
 
Добрі справи (прикрашають людину).
 
Так треба жити, щоб нікому (зла не чинити).
 
Від доброго слова і (лід розтане).
 
Не одяг красить людину, а (добрі діла).
 
Доброму скрізь (добре).
 

Прислів’я вчать бути добрими, чуйними, милосердними до людей, тварин, природи; на добро завжди відповідати добром.

Ø Народна мудрість народів світу.
У Вавилоні був такий звичай: недужого виносили на майдан чи дорогу. Кожен, хто йшов повз нього, підходив, розпитував; коли знав якийсь засіб, радив нещасному. Ніхто байдуже не проходив. Такий звичай побутував і в ассірійців, і в єгиптян – звичай чинити добро безкорисливо. 
Колись у Сербії був такий закон: той, хто одружувався, мав посадити 75 оливкових дерев. Оливки живуть і плодоносять 400 років. Уже давно немає тих, хто саджав ці дерева. Забули їхні імена, імена їхніх правнуків, а дерева, посаджені в XVII столітті, плодоносять і радують людей ще й сьогодні.
 
Учениця:
 Прекрасний звичай побутує й нині на Кавказі. Високо в горах саджають плодові дерева. Випадковий мандрівник, втамувавши голод чи спрагу, не може навіть подякувати, бо не знає кому. Але смуга відчуження відступає. Чужі стають рідними, близькими, коли потрапляють у скруту. 




Фізкульт хвилинка
Раз, два – всі присіли,
Присісти.
Потім вгору підлетіли.
Підстрибнути.
Три, чотири - нахилились,
Нахиляння тулуба вперед.
Із струмочка гарно вмились.
Імітація умивання.
П'ять, шість – всі веселі
Крутимось на каруселі,
Покрутитися навколо себе.
Сім, вісім - в потяг сіли,
Ніжками затупотіли.
Затупотіти ногами.
Дев'ять, десять - відпочили
І за парти дружно сіли.

Ø Робота над легендою
Вихователь. У житті потрібно не тільки чекати на добрі вчинки від інших, але і віддавати тепло своєї душі оточуючим. Адже людина живе для того, щоб творити добро.
Я розповім вам історію, що трапилася дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. Він вирішив придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в долонях і подумав: «Запитаю я мудреця: скажи о наймудріший, який метелик у мене в руках – живий чи мертвий?» Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший. Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік  попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене, о наймудріший: живий чи мертвий?»  І мудрець, який і насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе в твоїх руках чоловіче».
Запитання.                                                            
ü Що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові?
ü Де люди можуть черпати знання про добро?
Так, саме від кожної людини залежить, чого в світі стане більше – добра чи зла. Будьмо щедрі серцем і душею заради добра і справедливості.

Ø Сторінка історії
Вихователь. У Біблії записано: «Не роби іншим того, чого не хотів би, щоб робили тобі.» З давніх-давен доброта приносить користь людям на землі. Вони завжди цінували праведне життя чесне, щире, відкрите. Необхідно утримуватися від поганих учинків, лихих намірів. Зло, як відомо, довго не забувається і породжує зло. А от добро помножує добро. Доброзичливі люди добре почуваються і довго живуть. Вони мають «кришталево чисті душі». Про злих, жадібних, брехливих, жорстоких людей кажуть, що у них «чорні душі». Необхідно змалку намагатися не заплямувати свою душу поганими вчинками, негативною поведінкою.
Уже понад 2000 років існує вічна книга людства – Біблія, що дає поради про те, як людині жити, що вона повинна робити і чого уникати. Біблійні заповіді говорять про ближнього, про  ставлення до нього, про обов’язки людини.
Запитання
ü Що нас вчить Біблія?
Орієнтовні відповіді дітей.
Люби ближнього свого, як себе самого.
Стережися злого, чини добре.
Як хочеш, щоб з тобою чинили люди, так і ти вчиняй з ними.
Не роби іншому того, чого собі не бажаєш.
Хотілося б, щоб ви  ці заповіді пам’ятали все своє життя і дотримувалися їх.

Ø Технологія «Захист ідеї»
     Робота проводиться в парах. Роздаються картки з афоризмами видатних мислителів в яких йдеться про критерії порядності. 2-3 хвилини йде обговорення, потім діти зачитують висловлення, пояснюють, як їх розуміють.
Ø АНКЕТУВАННЯ
Чи добра ви людина?
        Люди, звичайно, різні: одні готові поділитися останнім, іншим і взимку снігу шкода. І виправдують свою жадібність - «час тепер такий!». А справа - не в часі, а в характері, вихованні, моральних принципах - або їхній відсутності. До якої категорії відноситеся ви? Чи завжди добрі та уважні?
·        У вас з'явилися гроші. Чи могли б ви витратити їх на подарунки друзям?
·        Приятель розповів вам про свої проблеми. Чи дасте ви йому зрозуміти, що вас це мало цікавить, навіть якщо це й справді так?
·        Ви граєте в шахи, карти, теніс і т. п. з приятелем, який грає набагато гірше. Чи будете ви йому іноді піддаватися, щоб зробити йому приємне?
·        Чи говорите ви приємне людям, просто щоб підняти їм настрій?
·        Чи любите ви позлити людей, пожартувати зі злістю?
·        Чи злопам'ятні ви?
·        Чи вистачить вам терпіння вислухати те, що вас зовсім не цікавить?
·        Чи вмієте ви на практиці застосовувати свої здібності?
·        Якщо програєте, чи кидаєте ви гру?
·        Якщо ви впевнені, що праві, чи відмовляєтеся ви слухати докази опонента?
·        Чи охоче ви виконуєте прохання?
·        Якщо вам захотілося розвеселити оточуючих, чи будете ви жартувати над кимось?
Результати тесту: додайте собі 1 бал за відповідь «так» на запитання 1,3,4,7,11 і за відповідь «ні» на запитання 2, 5, 6, 8, 9, 10, 12.
Більше 8 балів. Ви люб'язні та подобаєтеся оточуючим, умієте спілкуватися з людьми. У вас, імовірно, багато друзів. Однак є й застереження: ніколи не намагайтеся мати гарні відносини з усіма - усім не догодиш, та й на користь це не піде.
4 – 8 балів. Ваша доброта - питання випадку. Ви не з усіма добрі. Для одних - підете на все, але спілкування з вами є дуже неприємним для тих, хто вам не подобається. Хоча... це не так вже й погано. Але все-таки треба намагатися бути рівним з усіма, навіть із тими, хто не подобається, - не варто кривдити людей.
Менше 4 балів. Спілкування з вами, треба визнати, часом буває дуже важко, навіть для найближчих людей. Будьте доброзичливішим - і друзів у вас буде більше, і життя стане трохи світлішим.


Перегляд відео ролика «Бумеранг доброти»
Запитання
ü Які емоції у вас викликав ролик?
ü На вашу думку кожен з учасників сюжету багато витратив вільного часу чи сил?
ü Які прагнення виникали у людей яким допомогли?



ІІІ. Заключна частина.
Діти відповідають на проблемне питання, яке було поставлене на початку заняття:
«Добра людина та, що робить добро,чи та що не робить зла?»

    Вихователь.  Робіть добро і пам’ятайте, що ми люди. У Біблії записано: «Не роби іншим того, чого не хотів би, щоб робили тобі.» З давніх-давен доброта приносить користь людям на землі. Вони завжди цінували праведне життя чесне, щире, відкрите. Необхідно утримуватися від поганих учинків, лихих намірів. Зло, як відомо, довго не забувається і породжує зло. А от добро помножує добро. Доброзичливі люди добре почуваються і довго живуть. Вони мають «кришталево чисті душі». Про злих, жадібних, брехливих, жорстоких людей кажуть, що у них «чорні душі». Необхідно змалку намагатися не заплямувати свою душу поганими вчинками, негативною поведінкою.
Уже понад 2000 років існує вічна книга людства – Біблія, що дає поради про те, як людині жити, що вона повинна робити і чого уникати. Біблійні заповіді говорять про ближнього, про  ставлення до нього, про обов’язки людини.
Люби ближнього свого, як себе самого.

















„Якщо ти добра людина, то ти повинен...”
Вчитель. А чи можна зобразити доброту?





Немає коментарів:

Дописати коментар