вівторок, 17 листопада 2015 р.

Година спілкування
«Від теплого слова і лід розтане»
Мета: навчати учнів культури спілкування, пошуку конструктивних способів розв'язання проблемних ситуацій; сприяти поліпшенню психологічного клімату в класі, налагодженню доброзичливих стосунків; виховувати в дітей повагу одне до одного, відповідальність за власні слова і вчинки.


Обладнання:  зображення прапорів толерантності, вирази про толерантність.



Хід заняття

І. Вступна частина.

1.     Організаційний момент.
Перевірити готовність дітей до роботи.

2.     Повідомлення  теми та мети заходу.
Усі учасники сідають колом. Прийняття правил.
Вихователь. Доброго дня. Ми істоти соціальні і щодень перебуваємо в оточенні людей: у сім'ї чи класному колективі. А чи дружний наш клас? Чи вміємо ми поводитися в колективі?
Уявімо, що наш клас — це велика квітуча, запашна, різнокольорова клумба. А ми, учні, квіточки на цій клумбі.
Усміхніться своїм сусїдам-квіточкам — і вони усміхнуться вам.
З якою квіткою ви себе асоціюєте? (Відповіді учнів.)
Вихователь. У клумбі простіше — розташування квіток залежить від господаря. А в класному колективі, де зібрано букет особистостей, важливо не втратити жодної пелюсточки і зробити так, щоб кожному було комфортно.
Краса клумб, гармонійне поєднання кольорів її квітів асоціюється із дружним колективом, толерантними стосунками в ньому. Тож чи дружний наш колектив? Чи толерантні ми?
Про це дізнаємося на цій зустрічі.

3.     Актуалізація пізнавальної діяльності.
 - А що означає різними мовами толерантність:
         1.Іспанською мовою – це здатність визнавати відмінність ідеї інших людей.
         2.Французькою – відношення, при якому допустиме те, що інші можуть мислити або діяти інакше, ніж ти сам.
         3.Англійською – готовність бути терплячим.
         4.Китайською мовою – дозволяти, приймати, бути по відношенню до інших великодушним.
         5.Арабською – прощення, м’якість, милосердя, терпіння, відкрита душа для інших.
         6.Українською мовою – здатність терпіти щось або когось, бути стриманим, стійким.


4.     Мотивація пізнавальної діяльності.
Толерантність вважається ознакою високого духовного та інтелектуального розвитку індивідуума, групи, суспільства в цілому. Вона повністю відповідає тим гуманістичним  завданням, які ставить перед нами нове століття.
У 1955 році на двадцять восьмій сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО її учасники прийняли „Декларацію принципів толерантності”.
У ній йдеться про рівність усіх людей, незалежно від їхнього віросповідання, етнічної належності чи кольору шкіри. Ці принципи закріпили у Загальній декларації прав людини, що проголошує неприйняття усіх форм дискримінації, недопущення геноциду і покарання за нього.
А 16 листопада було проголошено Міжнародним Днем толерантності і відтоді цей день щорічно відзначається в країнах – членах цієї організації.
Міжнародний день толерантності набуває особливого значення з початком третього тисячоліття, перше десятиріччя якого (2001-2010р.р.) Генеральною асамблеєю ООН проголошено десятиріччям культури миру та ненасильства.
За ініціативи ЮНЕСКО шестеро видатних художників різних країн світу створили прапори для проведення року толерантності в країнах об’єднаних націй у 1995 році.

Духовна Земля – Роберт Раушерберг
un_p961.gif (24.95 Kb)На цьому прапорі земля зображена у формі сердець. Роберт Раушерберг, лідер сучасних американських художників, хотів підкреслити духовну велич толерантності. "Земля відривається і стає схожою на шедевр Микельанджело – зображення рук, що з’єднують творця та його творіння (на стелі Сикстинської Капелли). "Серце являє собою духовний орган, що задає ритм життя на землі." Пояснює художник, який народився в 1925 році в США.

Подих Братерства- Соулімейн Кейта
un_p962.gif (4.6 Kb)"Цей прапор – подих братерства, поєднує людей завдяки толерантності. Це наче музика в синьому небі, образ надії, так як ХХ сторіччя завершується." каже африканський художник Соулімейн Кейта, 1947 року народження з Сенегалу. На його прапорі зображуються елементи рідного оточення: природа, музика, духовність, поєднання багатьох стилів - абстракціонізм, символізм, імпресіонізм.


Земля – це наша шкіра - Роберто Матта
un_p963.jpg (24.55 Kb)Я охрестив одну зі своїх перших робіт 'Бути разом з' для того щоб передати почуття солідарності." Пригадує Роберто Матта. Художник, що народився в 1911 році в Сантьяго, Чілі, б’є в спалах: " Земля під загрозою, кохання під загрозою, поезія під загрозою, мистецтво під загрозою." Художник закликає: " Толерантність – це підтвердження бажання жити, повернути собі назад природу. Ти повинен любити землю більш за все. Це правда і світло. Це наша шкіра".

Баланс Життя – Дан Ю
un_p964.gif (2.78 Kb)Дан Ю працює над зображенням поняття разом з Жаном-Мішель Жарром, чий концерт присвячений толерантності в Парижі 14 липня 1995 року, відвідало понад 1.5 млн. чоловік. Даний прапор представляє 4 елемента: " Повітря, вогонь, земля та вода, стихії існування усього живого, і це безперечно," каже художник, який народився в 1958 році у В’єтнамі. "Визначені та безкінечні форми відображають парадокс Інь і Ян, частинок балансу. Азія знайшла і знаходитиме стежки толерантності за допомогою цих протилежностей".

Стежка безкінечності – Річард Корайчі
un_p965.gif (22.74 Kb)"Синій, небесний колір, - стежка безкінечності. Зображено віддалення від цінностей цього світу." каже алжирський художник Річард Корайчі, 1947 року народження. " В Африці, золото символізує стійкість, захист людства, принцип щастя. П’ятикутна зірка уособлює людський мікрокосм: " Вона світиться в людських серцях, що скриті пристрастями." Немов талісман, шахова дошка нагадує сім слів мусульманської віри сповідання: пошук, любов, знання, незалежність, єдність, чудо, відданість.





Гармонія та Еволюція - Фріденсрайх Хундертвассер
un_p966.gif (4.81 Kb)"Дана композиція зображує людство, синій колір асоціюється з надією. Це знак розвитку людства, цільної частини всесвіту." Фрідренсрайх Хундертвассер, один з провідних художників сучасного мистецтва, вважає: " Толерантність – це вічна цінність. Ми вступили в нову еру толерантності, яка стала абсолютною необхідністю. Цей прапор – трактат, який включає у собі безкінечний цикл оновленого життя та миру".

ІІ. Основна частина.


Ø Вправа «Асоціативний кущ».
Подивіться, будь ласка, на дошку. Перед вами слово «толерантність».
Пропонуємо підібрати слова-синоніми до кожної літери, або слова – характеристики людини, які асоціюються зі змістом поняття «толерантність»
І починаються з літери  вертикального рядка.
         
Ø Цікаві думки визначних людей про толерантність

Щаслива людина та, яка дарує щастя найбільшій кількості людей.
                                                                  Дені Дідро,
фр.філософ, 1713-1784
         Байдужість – це параліч душі, передчасна смерть.
                                                                           Антон Чехов
         Ображаючи іншого, ти не турбуєшся про самого себе.
                                                                           Леонардо да Вінчі
         Людина, яка робить інших щасливими, не може сама бути нещасною.
                                                                           Гельвецій,
                                                                           фр.філософ, ХУШ ст.
         Підняти слабкого – цього замало: треба ще потім його і підтримати.
                                                                           В.Шекспір,
                                                                  англ.драматург і поет, 1564-1616
         Поведінка – це дзеркало, у якому кожен показує свою подобу.
                                                                             Гете, нім.поет, 1749-1832


Ø Притча про аксакала.
         Помирає в одному поселенні старий аксакал. Прийшли до нього люди попрощатися, та й говорять: „Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий лад у сім’ї, що всі сини і невістки, дочки і зяті жили разом у мирі та злагоді? Не може вже говорити старий – подають йому папір і олівець, і він довго пише. І коли випадає із рук помираючого аркуш, дуже здивувалися усі – там 100 разів було написано одне слово. Не здогадуєтесь яке? 100 разів було написано слово „терпимість”.
        
         Вихователь. Отже, толерантність це терпимість, вільність щодо своїх переконань та приймання переконання інших.
         Неодмінною умовою формування толерантної свідомості є знання культур інших народів та сприйняття їх як нації. Події, що відбуваються у світі останнім часом, вимагають мобілізації зусиль для боротьби проти тероризму, расизму, масової дискримінації, ксенофобії.
         Ксенофобія з латині – чужий. У сучасному розумінні – це нетерпиме ставлення до людей іншої раси.
 Ксенофобія не з'являється просто так. Іноді завдяки засобам масової інформації, а іноді певні стереотипи формуються історично, протягом тривалого часу.
Стереотип — стандартний образ соціального явища чи об'єкта.
Стереотипи можуть бути позитивними, негативними та нейтральними. На жаль, завдяки стереотипам ми переходимо до упереджень. Спочатку розберемо деякі стереотипи. Я буду читати вам ствердження, а ви буде­те казати: це факт чи стереотип.
Ø Вправа «Факт чи стереотип»
1.    Повні люди — більш привітні.
2.    В Україні проживає понад 100 національностей.
3.    Усі шведи — світловолосі.
4.    Усі українці люблять сало.
5.    Більшість інвалідів не можуть займатися спортом.
6. Темношкірі більш схильні до занять спортом, ніж до інтелектуальної   праці.
7.    Усі президенти України —  чоловіки,  старші за 35 років.
8.    Араби — люди імпульсивні.
9.    Яблука родять улітку.
10.  Українські чорноземи — найкращі.

На жаль, у більшості випадків негативні стереотипи породжують певні упередження.

Ø Проектна діяльність Вправа „Так уважає більшість”
У вас на столах лежать таблички «Так уважає біль­шість». У вас є  час для того, щоб ви відповіли на запропоновані питання: яким національностям при­таманні, на вашу думку, ці риси.
Обговорення:
• Які риси притаманні німцям? Чому? Чи багато німців ви зустрічали у своєму житті? Чому тоді ви зробили такі висновки?
• Давайте обговоримо, які стереотипи є, на вашу думку, позитивними, негативними та нейтральними.
•  До чого можуть призвести такі стереотипи та упередження?

         У сучасному суспільстві відбувається багато конфліктів – релігійних, міжнаціональних, воєнних. Ще недавно на Львівщині були конфлікти між православними і греко-католиками; в незалежній Україні є багато партій різного спрямування; в наш час багато людей агресивних, недобрих одне до одного; газети і телебачення розповідають про жахливі події, коли батьки вбивають дітей, підлітки один одного тощо.
         Ми живемо в складний і неспокійний час, а причини занепаду нашої моралі ми пояснюємо, виправдовуємо економічною та екологічною кризами, недоліками ринкових стосунків, зубожінням тощо. Глобальні проблеми що їх має розв’язувати людство, дедалі загострюються, а конфлікти стають усе не безпечнішими, і тому зростає усвідомлення необхідності співпраці людей і привабливість ідей толерантності.

Робота в групах.
Ø Складання проектів.
      Завдання групі 1
      Скласти проект «Толерантність — це;..»
Толерантність — це терпиме став­лення до чужої думки, не протидія силі силою, а використання «парламентських» методів розв'язан­ня конфліктів, подолання агресивності, конфліктно­сті, визнання за іншими права бути іншими: від­різнятися зовнішнім виглядом, вірою, мовою, вчин­ками...

       Завдання групі 2                                               
Скласти проект «Як навчитися толерантності?»
•  не забувати, що всі люди різні, але всі вони — рівні;
•   не треба поспішати гніватися на людей або засуджувати їх: треба постаратися зрозуміти люди­ну, розібратися в конкретному випадку;
•   треба поважати почуття людей, не ображати їх;
•  хотіти взаємодіяти з іншими людьми, не підга­няючи їх до своїх уявлень.

      Завдання групі 3
Розглянути проблему інвалідів. Розробити проект.
Прочитайте дані матеріали.
      Сліпоглухонімі люди
      Елем Адомс-Келлер (1880— 1968). Народилась в США. В півторарічному віці захворіла на менінгіт, втратила зір і слух. Стала свавільною, некерованою. Мати Елен не могла дати собі ради. Дізнавшись, що в школі Перкенсона навчають таких дітей, вона написала туди. Анна Сулівен, викладач цієї школи, по­годилася приїхати в сім'ю Келлер і виховувати дів­чинку. Вона не розлучала­ся з Елен до її смерті. Ди­тина навчилася розуміти світ, писати і навіть гово­рити. За 50 років Елен Кел­лер написала 15 книжок, які було перекладено всі­ма мовами світу. Ось на­зви деяких:
1902  — «історія мого життя»
1903  — «Світ, у якому я живу»
1911 — «Оптимізм» 1926 — «Мій ключ до життя»
Вона знала 4 мови, ці­кавилася психологією.
      Ольга Скороходова (1911—1982). Народилася  в Херсонській області. Си­рота. У 8 років захворіла на менінгіт, втратила зір, по­тім слух. Харківський про­фесор Соколянський за­брав її з інтернату для слі­пих. Він відтворив її мову; вона змогла закінчити середню школу в Харкові, згодом отримала вищу освіту. 1961 року стала кандидатом педагогічних наук. Написала 3 книжки — «Як я сприймаю навко­лишній світ», «Як я уявляю навколишній світ», «Як я розумно навколишній світ».
      1. Що вас найбільше вразило?
      2.  Як можна назвати суспільство, яке не турбу­ється про інвалідів?
      3. Зробіть усі можливі висновки.
Захист проекту
 Розповідь про долю цих двох жі­нок.  Враження:
•  інвалідом може стати кожен;
•   учні раніше думали, що сліпоглухонімі діти — це люди, що ведуть рослинний спосіб життя, а вони так багато можуть (якщо їх підтримати);
•   обговорення самопожертви Анни Сулівен, яка все життя виховувала чужу дитину-інваліда;
•  як мало про це  знають люди!
•   це не люди—інваліди, а суспільство, яке не турбується про них — суспільство-інвалід.
Матеріали для роздумів
•  у стародавній Спарті кволих дітей викидали у прірву...
•   3 грудня — Міжнародний день інвалідів.

В умовах збільшення населення та міграції в усьому світі відбувається зростання ксенофобії і екстремізму. Тому членам суспільства, сьогодні важливо бути толерантними, дізнаватися більше один про одного, виявляти краще в традиціях і віруваннях один одного.


ІІІ. Заключна частина.
         Рекомендації:
-З яким птахом у Вас асоціюється «толерантність»?
Хай ці голуби, які на своїх крилах несуть ознаки толерантності донесуть їх до ваших гуртківців.


«Добрий день», «привіт», «здоров», «вітаю»
Це слова, лише прості слова.
Та вони, як барви, розцвітають,
В душу вносять крапельку тепла.  
               
І чому окрилює вітання,
Щиро звернене до кожного із нас?
І чому, неначе пташка рання,
Починають день вони щораз?


Перший крок до дружби і кохання,
Шлях до розуміння і розрад.
Ці слова — початок спілкування
Творять спільний гармонійний лад.

Толерантне ставлення людини
Збереже планету від негод,
Розрубає мотлох павутини,
Переріже нитку перешкод.

Толерантне ставлення до всього
Збереже, врятує і спасе,
Допоможе вгледіть перемогу,
Допоможе витримати все.

Будь завжди нестримним вільнодумцем,
Свої мрії пензлем намалюй.
Освіти життя яскравим сонцем,
Толерантний Всесвіт побудуй!





Немає коментарів:

Дописати коментар