понеділок, 23 листопада 2015 р.

Тема. Київська Русь за часів Ярослава Мудрого.
Мета: сприяти засвоєнню знань з історії Київської Русі за часів правління Ярослава Мудрого; усвідомити значення діяльності князя для зміцнення державності; розвивати вміння працювати з документами, аналізувати писемні джерела, давати стислу характеристику історичному діячеві; виховувати інтерес до історії минулого свого народу та поважне ставлення до культурних надбань українців.


Обладнання: кросворд, текст документів.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Кросворд. Учням пропонується розгадати кросворд. (додаток)
Завдання. Визначте, про які події йдеться в уривках із «Повісті временних лет». Коли вони відбулися? Скільки років їх розмежовує? Яке значення для розвитку держави  мали ці події?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні на уроці ми розглянемо подальший розвиток Київської держави. Цей період тісно пов’язаний із життям та діяльністю Великого Київського князя Ярослава Мудрого.
 Але, перш ніж розглядати шляхи розбудови Київської держави за часів Ярослава Мудрого, давайте пригадаємо, яку спадщину він отримав від батька, князя Володимира.

ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Утвердження Ярослава в Києві
 На уроці організовується робота з опрацювання писемних джерел. Аналізуючи джерела, учні дають відповіді на питання.
 Для опрацювання запропонованого тексту джерела, дітям пропонується використовувати в роботі такий алгоритм:
 1) Уважно проаналізуй умови завдання, чітко визнач, що треба знайти, порівняти, встановити, довести.
 2) Накресли послідовні «кроки» розв’язання завдання, поетапно реалізуй їх.
 3) Перевір правильність знайденого рішення.
 Документ для опрацювання групі № 1
 В літо 1019 р. зібрав Ярослав багато воїнів і рушив на святополка. І прийшов на річку альту. Святополк же утік до печенігів і скоро з’явився у силі грізній. І от вони стали один проти одного. Тоді вийшов ярослав на те місце, де було убито бориса, і, здійнявши руки до неба, сказав:
 - Кров мого брата кличе до помсти, - а тоді промовив з молитвою:
 - Браття мої! Хоч ви й відійшли тілом звідси, допоможіть мені проти ворога нашого убивці і клятвовідступника.
 І коли він так сказав, рушили полки один проти одного, і покрилося поле альтинське тьмою воїнів. Була тоді п’ятниця, і сходило сонце. І зійшлися на битву обидва війська. Почалася січа зла, якої не було на Русі. Хапаючись за руки, рубалися, сходилися тричі, так що кров текла по низинах. Надвечір переміг ярослав, а святополк одступив і побіг. І, коли він тікав, напав на нього страх, а йому здавалося, що біс женеться за ним; ослабло все тіло у нього, не міг він сидіти на коні, і везли його на носилках, прив’язаних до коней. Він же говорив:
 - Тікайте зі мною, женуться за нами.
 Отроки його посилали сторожу в усі боки подивитися: чи хто женеться за нами?
 Та не було нікого, хто гнався б за ними, і вони тікали з ним далі. Він же лежав у немощах і, підхоплюючись, говорив:

 - Ой женуться! Ой, женуться вже за нами, тікайте!
 Не міг він витерпіти на одному місці і пробіг через усю польську землю, гнаний страхом і привидом смерті, і прибіг у пустельне місце між польщею і чехією, і там закінчив своє зле життя. Кара справедлива настигла його - не минули його муки окаянного. Є могила його в тому пустельному місці і до сьогоднішнього дня. Несе від неї тяжким смородом. Все це явлено для науки руським князям, щоб знали вони, яку покару наготовлено їм, якщо вони ще раз содіють таке зле вбивство. Ярослав же сів у києві, витер піт із чола з дружиною своєю, показавши перемогу і труд великий».
 Літопис «Повість минулих літ»
 Завдання
 Розкажіть, за яких обставин Ярослав став київським князем.

2. Містобудування за часів Ярослава
Робота з підручником
Завдання. Прочитайте уривок із літопису. Віднайдіть у підручнику ілюстрації та відповідні фрагменти, що відповідають літописному уривку.

 3. Зміцнення великокнязівської влади та стабілізація внутрішнього життя
Лабараторна робота
Робота з текстом документа.
Запитання
Ø Які групи населення існували в Русі – Україні?
Ø Чи однаковою була відповідальність різних груп населення за скоєний злочин?
Ø Як «Руська правда» регламентує захист приватної власності?
Ø Чому «Руська правда» дозволяла кровну помсту?
Ø Чому був встановлений однаковий штраф для різних народів?
Ø Зробіть висновок про рівень розвитку Русі – України?


4. Зовнішня політика
Прийом «Асоціації»
Запишіть слова – супутники до поняття «дипломатія».
Робота з підручником.
Завдання
Прочитайте, визначте методи дипломатичних відносин, які провадила Русь – Україна за часів Ярослава Мудрого та проаналізуйте їхню ефективність.

V. Закріплення та узагальнення знань
- Як ви гадаєте, який етап свого розвитку переживала Київська держава за часів князювання Ярослава Мудрого? Доведіть свою думку за допомогою історичних фактів.

 VІ. Домашнє завдання
1.     Обов’язкове - опрацювати §7
2.     Робота у зошиті


Немає коментарів:

Дописати коментар