Людина і природа
Мета: розповісти дітям про необхідність бережливого ставлення до природи;
навчати дітей оцінювати власний внесок у збереження навколишнього
довкілля; розвивати у дітей пізнавальну активність; підвести їх
до усвідомлення необхідності зберегти і примножувати багатства рідного краю;
закріплювати правила поведінки в природному середовищі; тренувати в учнів
пам`ять, спостережливість, бажання принести в довкілля щось потрібне, корисне.
Обладнання: відео
«Екологічні катастрофи», «Недоторкана природа», «Місто сонця», роздатковий
матеріал (для роботи в парах).
Хід заходу
І. Вступна частина.
1. Організаційна
частина.
- Всім, хто присутній на занятті, скажу
я слова прості:
Доброго дня, любі друзі – діти, гості!
2. Мотивація навчальної діяльності.
До класу заходить «продавець».
Продавець: - Швидше купуйте «живу воду»,
вона остання на Землі! Купуйте чисте гірське повітря! А ось парасольки від
кислотних дощів!
Вихователь: - Шановний,
вибачте, але у нас захід. Не заважайте нам його проводити.
Продавець: - Яке заняття?
Купуйте останню «живу
воду»,
парасольки від кислотних дощів, чисте повітря. Тільки у нас останні екземпляри.
Вихователь: - Діти, що він
нам говорить?
Учень: - Та він
сміється з нас!
Вихователь: - Діти, чи ж можна
купити повітря? Навіщо нам парасольки? Не потрібна нам «жива
вода».
Все це бабусині казки!
Продавець: - Ні, молоді
люди, це все не казки, це сумна статистика. Ще трохи і на Землі не залишиться
ні краплини справжньої чистої води, котру я називаю «живою».
А за один вдих чистого повітря скоро доведеться платити таку ціну!
Учень: - Яку ж?
Продавець: - Люди, невже
вам не страшно? Ціною всьому може стати людське життя! Наше і наших майбутніх поколінь.
Учень: - Невже не буде
сонця, невже загинуть птахи, рослини, тварини? Ми хочемо, щоб завжди світило
сонечко, щоб на небі була веселка, щоб весело співали пташки.
3. Повідомлення теми і мети заходу.
Вихователь: - Любі діти! Ми
живемо на планеті, яка називається Земля. Вона - наш спільний дім. Гарний,
багатий, щедрий. Але сьогодні наша планета в небезпеці. Тому на занятті ми
обговоримо, що потрібно робити, як слід діяти, щоб зберегти екологію нашої
планети, будемо вчитись любити і оберігати природу, розуміти радості і проблеми
довкілля, спостерігати і бачити, дізнаємось багато цікавого.
Протягом ХХ століття людство зіткнулось
з багатьма екологічними бідами.
4. Актуалізація пізнавальної діяльності.
Ø Чи є актуальним,
говорити при відносини людини і природи?
Ø Чи здатна людина
жити в гармонії з природою?
ІІ. Основна частина.
Всі ми живемо серед чарівного Довкілля. Поруч із нами живуть рослини і
тварини. Всі прийшли на Землю, щоб жити, радіти. Всі хочуть щастя на Землі. І
від вчинків кожного залежить і його щастя, і немає на Землі нічого ціннішого,
ніж життя.
На нашій планеті, могутній, великій, і
водночас – крихітній та тендітній, ми всі залежимо один від одного.
Земля – наш спільний дім. А в хорошому
домі завжди повинен бути порядок. Ми прийшли на Землю, щоб оберігати її
багатства і бути щасливими.
Конкурс
«Звернення довкілля до людей».
Ø
Робота в групах.
Якщо уважно подивитися навколо себе,
можна помітити безліч випадків недбайливого і байдужого ставлення людей до
природи.
На хвилинку уявіть собі, що звірі,
птахи, дерева, квіти звернулися до людей із побажаннями. Як ви думаєте, про що
б вони просили людей?
(Кожна група дітей
отримує певне завдання, яке необхідно обговорити, висловити свої міркування,
дійти спільної думки та зробити певні висновки.
ü Лісові мешканці
звертаються до людей. (діти записують прохання від імені лісових мешканців)
По – господарськи вирубуйте посадки та
лісові масиви. На вирубані ділянки насаджуйте нові деревця!
ü Річкові мешканці звертаються до
людей. (діти записують прохання від імені річкових мешканців)
Прочищайте частіше джерела та дно річок
від каміння та піску – вода буде чистою та цілющою!
ü Пернаті звертаються
до людей (діти записують
прохання від імені річкових мешканців)
Підкормлюйте нас в осінній період та взимку,
бо ми дуже голодні: нашу їжу замело снігом.
ü Дерева звертаються
до людей (діти записують прохання
від імені річкових мешканців)
Не виривайте нас із коренем цілими ділянками,
а залишайте на цьому місці наших представників, щоб ми не зникли з лиця Землі.
(учні разом з учителем розбирають
прохання і звернення від природи і разом дають правильні відповіді та роблять
висновки)
v Робота з відео
матеріалом
(Відео на тему екологічне забруднення планети)
Після перегляду діти відповідають на запитання:
Ø Назвіть шляхи забруднення які були продемонстровані?
Ø До чого може призвести таке відношення до природи?
Ø Запропонуйте кроки по збереженню природи.
o
Що
таке екологія?
o
Які
ви знаєте глобальні екологічні проблеми?
(Кислотні дощі, опустелювання, масова
вирубка лісів, проблема світового океану, проблема збереження рослин і тварин)
o
Що
відносять до природних ресурсів?
(Атмосферне повітря, вода, грунт,
корисні копалини, клімат, рослини, тварини)
o
Які
ви знаєте причини обміління внутрішніх водойм?
(Неправильно проведена осушувальна
меліорація, забруднення водойм)
o
Які
тварини, птахи нашого
краю, занесені до Червоної книги України?
(Заєць білий, горностай, борсук, лелека
чорний, журавель сірий та ін.)
Вихователь. Проте є люди які вже працюють на збереження та
збагачення природи в її первозданному вигляді. До вашої уваги пропонується
доповідь про створення екологічних поселень та слайди про «Місто сонця».
Ø Доповідач презентує доповідь про створення екологічного
поселення. Доповідь супроводжує слайд – шоу «Місто сонця»
Екологічне поселення
Латвійський мільйонер реалізував в околицях м. Цесіс
фантастичний проект. Викупивши 3000 га лісу в горбистій місцевості, він
побудував "Місто сонця", де діють особливі правила і люди ведуть
зовсім інший розпорядок життя.
Триповерхові будинки з екологічно чистих матеріалів
побудовані таким чином, з урахуванням рельєфу місцевості, що з вікон кожного
окремого будинку не видно інші будинки. Біля кожного з 300 будинків є невелике
озеро та ліс, які входять у вартість ділянки (від 0,4 до 1,3 га кожен).
Всі будинки оснащені центральною каналізацією
(прокладеною спецтехнікою під корінням сосен і ялин), високошвидкісним
інтернетом, електроенергією. У кожному будинку є геотермальний тепловий насос
зі свердловиною 90-100 м, що перетворює енергію землі в тепло. Цієї
теплоенергії достатньо для обігріву будинку та підігріву гарячої води на цілий
рік, і лише в люті зимові дні потрібно розпалити камін, який також є в кожному
будинку. Вивіз сміття та інші міські зручності також є.
У лісовому місті немає жодного паркану (заборонено),
а також заборонено утримувати на ланцюгу собак - тільки в будинку. Козулі та
інша живність вільно бродять по "місту", а гавкоту собак просто не
буває.
З 300 ділянок поки продано 150.
Вихователь. А зараз настав час для
активного відпочинку.
Фізкультхвилинка -
тренінг
1.Якщо ви смітите на вулиці – почухайте собі носик.
2.Якщо ви не смітите на вулиці – підстрибніть 3
рази.
3. Якщо ви не спалюєте сміття у дворі – сплесніть 3
рази в долоні.
4.Якщо ви не розбиваєте скляні пляшки – погладьте
себе по голівці.
5.Чи ви розмовляєте з друзями про екологічні проблеми села чи
місця яке вам дуже подобається ? Якщо так – підніміть 2 руки.
6. Чи болить у вас душа , коли бачите зламану гілку
або молоде деревце? Якщо так – покладіть руку на серце.
7. Якщо хочете дружити , бути в злагоді з природою,
то потисніть один одному руки.
Ø Конкурс «Прислів'я»
o
«Флора»
Нема ліпшої краси – ніж гаї та … (ліси)
Природа – наша мати і треба її…( оберігати)
o
«Фауна»
Де багато пташок – там немає …(комашок)
До природи не неси …(шкоди)
Ø Поетична
хвилинка «Бережи рідне Довкілля!»
1. Ми живемо в Україні,
Де навкруг степів розмай,
Де пшениця достигає –
Колосистий небокрай!
2. Люблю я в рідному краю
Веселі співанки пташині,
І річки бистру течію,
І руту – м’яту при долині.
3. Все, що довкола тебе є,
Поля і гори, й ріки –
Все на святій землі твоє
Від роду і навіки.
4. Це ліс, що піснею дзвенить,
Коли весна прилине.
Метелик, що на світ летить
До кущика калини.
5. Гаряче сонечко вгорі,
А в нічку – зорі ясні.
І клен крислатий у дворі,
І квіточки прекрасні.
6. Струмок і чисте джерело,
Моря і океани…
І небо, холод і тепло,
І дощики й тумани.
7. Верба, що сумно до струмка
Спустила довге гілля:
А в небі хмаронька легка –
Все це і є – довкілля!
8. Он звір, он пташечка летить,
Жучок заліз на гілля…
Усе прийшло у світ, щоб жить.
Своє Довкілля – бережи!
9. Дерева, трави, квіти й птиця
Самі не вміють захиститься.
І якщо будуть знищені вони,
На планеті ми залишимось одні.
10. Довкілля наше – наша втіха,
Так хай воно не знає лиха.
Світ неповторний і чудесний,
Що поступово вимирає,
Давно рятунку в нас благає.
Ми всі – господарі природи,
Тож збережемо її вроду
11. Красивий, щедрий рідний край,
І мова наша солов’їна,
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься – Україна!
ІІІ. Заключна
частина.
Ø Узагальнююча бесіда супроводжується відео про недоторкану
природу та незвичайні місця на планеті.
Робота над змістом прислів'їв (на дошці)
Любити природу – означає любити свою Батьківщину.
Кращі аптеки –
ліси, луги і ріки .
Земля – колиска людини.
Хто про землю
дбає, вона тому повертає.
Ø Метод «Прес»
-
Що можете зробити
ви для збереження природи?
(Діти
відповідають за схемою:
Я вважаю…
Тому що…
Наприклад, …
Отже, … )
- Доля природи в
наших руках, в нашій свідомості, в нашій совісті, в нашому відношенні до неї. Її майбутнє
вирішується вже
сьогодні.
Доглядайте наші
землі, наші води
І тонесеньку
билиночку любіть.
Не вбивайте звірів
у природі.
Звіра убивайте у
собі!
Немає коментарів:
Дописати коментар