вівторок, 17 листопада 2015 р.


Людина і природа
Мета: розповісти дітям про необхідність бережливого ставлення до природи; навчати дітей оцінювати власний внесок у збереження навколишнього довкілля; розвивати у дітей пізнавальну активність; підвести їх до усвідомлення необхідності зберегти і примножувати багатства рідного краю; закріплювати правила поведінки в природному середовищі; тренувати в учнів пам`ять, спостережливість, бажання принести в довкілля щось потрібне, корисне.


Обладнання: відео «Екологічні катастрофи», «Недоторкана природа», «Місто сонця», роздатковий матеріал (для роботи в парах).
Хід заходу
І. Вступна частина.

1. Організаційна частина.
- Всім, хто присутній на занятті, скажу я слова прості:
Доброго дня, любі друзі – діти, гості!

2. Мотивація навчальної діяльності.
До класу заходить  «продавець».
Продавець: - Швидше купуйте  «живу воду», вона остання на Землі! Купуйте чисте гірське повітря! А ось парасольки від кислотних дощів!
Вихователь: - Шановний, вибачте, але у нас захід. Не заважайте нам його проводити.
Продавець: - Яке заняття? Купуйте останню «живу воду», парасольки від кислотних дощів, чисте повітря. Тільки у нас останні екземпляри.
Вихователь: - Діти, що він нам говорить?
Учень: - Та він сміється з нас!
Вихователь: - Діти, чи ж можна купити повітря? Навіщо нам парасольки? Не потрібна нам «жива вода». Все це бабусині казки!
Продавець: - Ні, молоді люди, це все не казки, це сумна статистика. Ще трохи і на Землі не залишиться ні краплини справжньої чистої води, котру я називаю  «живою». А за один вдих чистого повітря скоро доведеться платити таку ціну!
Учень: - Яку ж?
Продавець: - Люди, невже вам не страшно? Ціною всьому може стати людське життя! Наше і наших майбутніх поколінь.
Учень: - Невже не буде сонця, невже загинуть птахи, рослини, тварини? Ми хочемо, щоб завжди світило сонечко, щоб на небі була веселка, щоб весело співали пташки.

3. Повідомлення теми і мети заходу.
Вихователь: - Любі діти! Ми живемо на планеті, яка називається Земля. Вона - наш спільний дім. Гарний, багатий, щедрий. Але сьогодні наша планета в небезпеці. Тому на занятті ми обговоримо, що потрібно робити, як слід діяти, щоб зберегти екологію нашої планети, будемо вчитись любити і оберігати природу, розуміти радості і проблеми довкілля, спостерігати і бачити, дізнаємось багато цікавого.
Протягом ХХ століття людство зіткнулось з багатьма екологічними бідами.

4. Актуалізація пізнавальної діяльності.
Ø Чи є актуальним, говорити при відносини людини і природи?
Ø Чи здатна людина жити в гармонії з природою?

ІІ. Основна частина.
Всі ми живемо серед чарівного Довкілля. Поруч із нами живуть рослини і тварини. Всі прийшли на Землю, щоб жити, радіти. Всі хочуть щастя на Землі. І від вчинків кожного залежить і його щастя, і немає на Землі нічого ціннішого, ніж життя.
На нашій планеті, могутній, великій, і водночас – крихітній та тендітній, ми всі залежимо один від одного.
Земля – наш спільний дім. А в хорошому домі завжди повинен бути порядок. Ми прийшли на Землю, щоб оберігати її багатства і бути щасливими.

Конкурс «Звернення довкілля до людей».
Ø Робота в групах.
Якщо уважно подивитися навколо себе, можна помітити безліч випадків недбайливого і байдужого ставлення людей до природи.
На хвилинку уявіть собі, що звірі, птахи, дерева, квіти звернулися до людей із побажаннями. Як ви думаєте, про що б вони просили людей?
(Кожна група дітей отримує певне завдання, яке необхідно обговорити, висловити свої міркування, дійти спільної думки та зробити певні висновки.
ü Лісові мешканці звертаються до людей. (діти записують прохання від імені лісових мешканців)
По – господарськи вирубуйте посадки та лісові масиви. На вирубані ділянки насаджуйте нові деревця!
ü Річкові мешканці звертаються до людей. (діти записують прохання від імені річкових мешканців)
Прочищайте частіше джерела та дно річок від каміння та піску – вода буде чистою та цілющою!
ü Пернаті звертаються до людей (діти записують прохання від імені річкових мешканців)
 Підкормлюйте нас в осінній період та взимку, бо ми дуже голодні: нашу їжу замело снігом.
ü Дерева звертаються до людей (діти записують прохання від імені річкових мешканців)
 Не виривайте нас із коренем цілими ділянками, а залишайте на цьому місці наших представників, щоб ми не зникли з лиця Землі.
(учні разом з учителем розбирають прохання і звернення від природи і разом дають правильні відповіді та роблять висновки)


v Робота з відео матеріалом
(Відео на тему екологічне забруднення планети)
Після перегляду діти відповідають на запитання:
Ø Назвіть шляхи забруднення які були продемонстровані?
Ø До чого може призвести таке відношення до природи?
Ø Запропонуйте кроки по збереженню природи.

v Вікторина
o   Що таке екологія?

o   Які ви знаєте глобальні екологічні проблеми?
(Кислотні дощі, опустелювання, масова вирубка лісів, проблема світового океану, проблема збереження рослин і тварин)

o   Що відносять до природних ресурсів?
(Атмосферне повітря, вода, грунт, корисні копалини, клімат, рослини, тварини)

o   Які ви знаєте причини обміління внутрішніх водойм?
(Неправильно проведена осушувальна меліорація, забруднення водойм)

o   Які тварини,  птахи  нашого  краю, занесені до Червоної книги України?
(Заєць білий, горностай, борсук, лелека чорний, журавель сірий та ін.)

      Вихователь. Проте є люди які вже працюють на збереження та збагачення природи в її первозданному вигляді. До вашої уваги пропонується доповідь про створення екологічних поселень та слайди про «Місто сонця».

Ø Доповідач презентує доповідь про створення екологічного поселення. Доповідь супроводжує слайд – шоу «Місто сонця»
Екологічне поселення
Латвійський мільйонер реалізував в околицях м. Цесіс фантастичний проект. Викупивши 3000 га лісу в горбистій місцевості, він побудував "Місто сонця", де діють особливі правила і люди ведуть зовсім інший розпорядок життя.
Триповерхові будинки з екологічно чистих матеріалів побудовані таким чином, з урахуванням рельєфу місцевості, що з вікон кожного окремого будинку не видно інші будинки. Біля кожного з 300 будинків є невелике озеро та ліс, які входять у вартість ділянки (від 0,4 до 1,3 га кожен).
Всі будинки оснащені центральною каналізацією (прокладеною спецтехнікою під корінням сосен і ялин), високошвидкісним інтернетом, електроенергією. У кожному будинку є геотермальний тепловий насос зі свердловиною 90-100 м, що перетворює енергію землі в тепло. Цієї теплоенергії достатньо для обігріву будинку та підігріву гарячої води на цілий рік, і лише в люті зимові дні потрібно розпалити камін, який також є в кожному будинку. Вивіз сміття та інші міські зручності також є.
У лісовому місті немає жодного паркану (заборонено), а також заборонено утримувати на ланцюгу собак - тільки в будинку. Козулі та інша живність вільно бродять по "місту", а гавкоту собак просто не буває.
З 300 ділянок поки продано 150.


Вихователь. А зараз настав час для активного відпочинку.

Фізкультхвилинка  - тренінг
1.Якщо ви смітите на вулиці – почухайте собі носик.
2.Якщо ви не смітите на вулиці – підстрибніть 3 рази.
3. Якщо ви не спалюєте сміття у дворі – сплесніть 3 рази в долоні.
4.Якщо ви не розбиваєте скляні пляшки – погладьте себе по голівці.
5.Чи ви розмовляєте з друзями про екологічні проблеми села чи місця яке вам дуже подобається ? Якщо так – підніміть 2 руки.
6. Чи болить у вас душа , коли бачите зламану гілку або молоде деревце? Якщо так – покладіть руку на серце.
7. Якщо хочете дружити , бути в злагоді з природою, то потисніть один одному руки.

Ø Конкурс «Прислів'я»
o   «Флора»
Нема ліпшої краси – ніж гаї та … (ліси)
Природа – наша мати і треба її…( оберігати)
o   «Фауна»
Де багато пташок – там немає …(комашок)
До природи не неси …(шкоди)

Ø Поетична хвилинка «Бережи рідне Довкілля!»

1. Ми живемо в Україні,
Де навкруг степів розмай,
Де пшениця достигає –
Колосистий небокрай!
2. Люблю я в рідному краю
Веселі співанки пташині,
І річки бистру течію,
І руту – м’яту при долині.
3. Все, що довкола тебе є,
Поля і гори, й ріки –
Все на святій землі твоє
Від роду і навіки.
4. Це ліс, що піснею дзвенить,
Коли весна прилине.
Метелик, що на світ летить
До кущика калини.
5. Гаряче сонечко вгорі,
А в нічку – зорі ясні.
І клен крислатий у дворі,
І квіточки прекрасні.
6. Струмок і чисте джерело,
Моря і океани…
І небо, холод і тепло,
І дощики й тумани.
7. Верба, що сумно до струмка
Спустила довге гілля:
А в небі хмаронька легка –
Все це і є – довкілля!
8. Он звір, он пташечка летить,
Жучок заліз на гілля…
Усе прийшло у світ, щоб жить.
Своє Довкілля – бережи!
9. Дерева, трави, квіти й птиця
Самі не вміють захиститься.
І якщо будуть знищені вони,
На планеті ми залишимось одні.
10. Довкілля наше – наша втіха,
Так хай воно не знає лиха.
Світ неповторний і чудесний,
Що поступово вимирає,
Давно рятунку в нас благає.
Ми всі – господарі природи,
Тож збережемо її вроду
11. Красивий, щедрий рідний край,
І мова наша солов’їна,
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься – Україна!


ІІІ. Заключна частина.
Ø Узагальнююча бесіда супроводжується відео про недоторкану природу та незвичайні місця на планеті.
          Робота над змістом|вмістом| прислів'їв (на дошці)
Любити|кохати| природу – означає|значить| любити|кохати| свою Батьківщину.
Кращі аптеки – ліси, луги і ріки|ріки|.
Земля|грунт| – колиска людини.
Хто про землю дбає, вона тому повертає.
Ø Метод «Прес»
-         Що можете зробити ви для збереження природи?
(Діти відповідають за схемою:
Я вважаю…
Тому що…
Наприклад, …
Отже, … )
- Доля природи в наших руках, в нашій свідомості, в нашій совісті, в нашому відношенні|ставленні| до неї. Її майбутнє вирішується|розв'язується| вже сьогодні.
                             Доглядайте наші землі, наші води
                             І тонесеньку билиночку любіть.
                             Не вбивайте звірів у природі.
                             Звіра убивайте у собі!


Немає коментарів:

Дописати коментар